lördag 6 november 2010

Extra patinerade krukor

Det är svårt att inte älska lerkrukor. Ju mer välanvända dess bättre. Mossa och kalkavlagringar ger fin patina, framförallt till krukorna i växthuset och utomhus.
Lite ledsen blir man då när de går sönder, särskilt de riktigt gamla och de stora som kostar en bra slant att ersätta. - Men då kan man snabbt bli glad igen eftersom en lagning tom. kan ge krukan ännu mer karaktär.

Idag limmade jag en av mina större krukor som ramlade i höststormen och blev till 4 bitar. Jag använde mig av vanligt 'superlim' på tub. Tidigare har jag använt mig av Karlssons klister och det har gått lika bra. Vill man göra en extra förstärkning kan man binda ett kraftigt rep runt krukan en bit från överkanten. Det gjorde jag med krukan som min stora uppstammade lagerplanta står i. Den gick mitt itu så det blev till att limma och med ett kraftigt hamparep runtom och en rejäl knut blev den jättefin.
Annars spara jag på allt krukkras. Nån gång då jag är på dåligt humör ska jag gå över dem med hammaren och göra kross som kan användas att täcka med i krukor och gångar (om det blir mycket...)

Det var frost inatt och marken var täckt med silvervitt. Gjorde en rätt intressant iakttagelse beträffande stenars förmåga att hålla värme. Vi har en liten tegelmur i en slänt. Framför den var gräset helt grönt, resten av omgivningen helt frostad. Där ser man hur mycket det ger.


Har jobbat en del i trägården idag. Bl.a. har jag nu planterat de fina alliumlökarna som kom från England i veckan. Det ska verkligen bli spännande i vår att se resultatet. De största ska enligt förebilden bli enorma!


När man varit ute en stund är det skönt att komma in i växthuset och värma sig. Det sista som ska bo där i vinter kom på plats igår och det går fortfarande att gå in där - alltid något!


I butiken smyger sig julen på. Hyacinter, amarillys, hjärtan och änglar börjar komma på plats. Veckans nya produkter är de vackra änglar, féer och trådkronor i luffaslöjd.


Luffarslöjden finns än så länge bara i trädgårdsbutiken, men inom kort lägger vi upp den även på hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar