tisdag 2 november 2010

Höstfägring

De flesta tänker kanske på vackert gulnande löv, nypon, rönnbär och kala grenar där en försiktig sol kan lysa igenom. Visst är det fina höstfärger här hemma, men finast är det nu i växthuset. Plantorna är frodiga och man möts av en mängd vackra blommor när man kliver in. Priset tar som alltid Ginger som med bara en dryg månads semester i februari blommat oupphörligen med en kaskad av laxrosa äggskalsblommor.

Ginger - I full blom som alltid!

Vi har nu tagit bort alla fröer från hemsidan och är i full färd med att förbereda 2011 års sortiment både av pelargonfröer och vårt sortiment av köksväxter, örter och perenner.
Planen är att vi ska lägga ut det nya pelargonfrösortimentet i slutet av denna månad. De övriga fröerna något senare.

Nu har jag kört den nya odlingslådan för hydrokultur, Herb:ie i ett par veckor och den håller verkligen vad den lovar. Som testobjekt har jag använt mig av en köpt kruksallad där rötterna torkat in och bladet börjat sloka. Efter några dagar hade den återhämtat sig fint och efter en dryg vecka hade nya friska sugrötter börjat bildas. Vi har skördat många salladsblad och det är fullt med nya små blad på tillväxt - kul!

Äntligen har knölarna jag beställda på Chelsea Flower Show kommit. Det är 8 olika sorters allium jag bara inte kunde motstå när jag såg dem i ståndet inne i tältet.



Det är mycket nytt i butiken i Enhörna nu. Idag kom jättefina ljus som passar bra till adventsstaken och mys hemma i höst- och vintermörkret. Vi har fått in blockljus, antikljus, värmeljus och lite andra ljus med jultema.
Sakta men säkert inträder julstämning i butiken. Tazetter, hyacinter, amarillys, lyktor och adventsljusstakar finns här redan och änglarna är på inflygning har jag hört...



 

1 kommentar: