söndag 3 mars 2013

Växter blir man glad av!

Det har varit tufft senaste veckorna med mycket leveranser och arbetspass utöver det vanliga. Väldigt roligt, men också lite slitigt. Att vi samtidigt fick den geniala idén att ta hem en ny valp visar bara på att omdömet har sina brister - men så är jag och kommer nog alltid förbli en tidsoptimist!

Spike - Just nu 'bäst när han sover'!

Nu bär det sig inte heller bättre än att vi sent omsider bestämt oss för att ställa ut på Kistamässans Rum & Trädgård nästa vecka 7-10 mars, så det dröjer ett tag innan John Blund kan utföra sitt uppdrag ordentligt. Det blir premiär får våra nya växthus där vi visar upp en modell i den vackra National Trust-serien. Montern är mitt i utstsällningshallen, L:17.


Det är när man känner sig så där lagom mosig det är ett stort privilegium och en riktig lycka att kunna gå ut i växthuset och bara vara en stund.
Här pågår en hel massa utan att jag behöver göra någonting just nu. Maskarna jobbar på för brinannde livet i komposten som står under bordet. Ljuset har satt fart på blomning och tillväxt och många av lökväxterna vi satte i krukor i höstas blommar eller har knoppar på gång - Då blir man glad!

Allra finast just nu tycker jag de rosa pärlhyacinterna är.


En av frösådderna från förra årets korsningar har kommit igång bra och här kan man se hur olika resultatet blir från en och samma korsning. Vanliga zonalblad och stjärnpelargonblad blandat. Även form och struktur på zonalbladen varierar redan liksom färgen på bladskaften.
Båda föräldrarna är jättefina så jag ser mycket fram emot att skola upp och följa dem framöver.


Allra gladast blev jag ändå när jag upptäckte att ett av pionfröerna jag sådde i slutet av september redan kommit upp. Jag har aldrig sått pion inomhus förut och det var en ren test för att se om/hur det skulle gå.


Är det inte underbart!!?

Mumsigast idag är ett smultron. Det är månadssmultron vi planterade i ört- och jordgubbsodlingssäcken förra året tillsammans med persilja, citronmeliss, timjan, rosmarin och en massa andra kryddväxter. Alla har de bidragit till kryddningen under vintern och nu börjar som sagt även smultronen komma igång - I like!


2 kommentarer:

  1. Vad mycket som händer hos dig!! Härligt med maskkomposten i det härliga växthuset. Kanske vi ses på kista mässan. Ha en fin fin söndag kväll/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Gela, Jodå, full rulle. Jättekul om vi ses på Kista! Ha en härlig kväll:-)/Lena

      Radera