söndag 23 september 2012

Landningssvårigheter

Nja, det är väl inte så illa som det låter. Den fysiska landningen med planet från England gick utan några  incidenter. Titeln på inlägget avser att jag har svårt att 'landa' efter alla intryck efter resan.
Vet inte hur många gånger jag varit i England vid det här laget. Räcker 30? - kanske... Var gång blir jag så rysligt inspirerad och har med mig så mycket idéer så det borde räcka i 10 år - minst, men sen är jag där igen.
Jag älskar landskapet och frodigheten där borta, men också att intresset för att odla och för den egna täppan är så stort. Det gör att det finns så mycket att lära därifrån, både rent praktiskt, men också av vilka produkter de använder och vilka leverantörer som finns.
Besöket på inköpsmässan, GLEE, som var huvudanledningen till vår resa var verkligen jättebra i år. Vi hittade mycket nytt och flera av våra befintliga leverantörer visade upp många fina nya produkter som snart också finns i vår webbutik. Det är sjukt kul och såååå spännande!!!!

Självklart passade vi på att besöka lite fler trädgårdar också under resan. Hidcote Manor som jag älskar för sina många rum och de vackra blickpunkterna var ett givet besöksmål. 



På Hidcote har de också ett par jättefina insektsbon byggda med pallar som stomme. Jag tycker de är fantastiskt vackra och de pryder sin plats nästan var som helst i trädgården. Extra smart i köksträdgården för att  uppmuntra kryp som tar hand om dumma kryp...


Kiftsgate Court gardens, en privat besöksträdgård som ligger fem minuter därifrån hade jag inte besökt tidigare och där var verkligen jättefint. 


Höjdpunkten på det besöket var The Kiftsgate Rose. Det är en ros med spännande historia från 30-talet. Det är en form av Rosa filipes som blir enorm! Den blommar med otroliga klasar av vita, enkla blommor och sträcker sig där den växer idag på en yta av 20 x 25 meter högt upp i omgivande träd.


Vad gör man då? Jo, man försöker naturligtvis få tag på ett exemplar. Men självklart var de slut för säsongen. Å vad gör man då? Jo, man frågar om man får ta en stickling såklart! Det fanns ju lite att ta av kan man tycka. Och visst fick jag det. Så nu står där ett antal sticklingar i växthuset som jag hoppas ska rota snällt och ser med spänning fram emot dess framfart här i trädgården. Säkerligen inte så framfusig som där, men säkert blir det en blomma eller två.

På väg söderut mot Gatwick stannade vi till på en 'antiklada' där jag brukar göra ett fynd eller två vid mina besök. Så även denna gång då jag för en lagom slant fick med mig dessa underbara tavlor. Älskar motiven, men även ramarna är jättefina tycker jag.


Innan flygplatsen var ju ett besök på RHS trädgård Wisley ett måste. Det är svårt att sluta imponeras av deras perennrabatter, den enorma fruktodlingen, palmhuset, rosenträdgården, woodlandet... Ja, där finns nog allt man kan önska.


Krönte besöket där med ovanligt lite shopping i deras nursery; en grönblommande ros, en gyllenbladig, flikig fläder och en jättefin hortensia.



odorata 'viridiflora'
Fick jag någon Pimms då? Svaret är givet...

Så, nu sitter jag här och försöker landa bland alla broschyrer, mail från nya leverantörer, plantor och tankar. Behöver nog ta en chokladbit tror jag för att få lite energi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar