fredag 14 september 2012

E man så e man...

Jag tror att det är svårt att ändra på hur man är och ytterligare ett bevis för detta framkom förra söndagen. Jag hade bokat in mig på en tur med STA, trädgårdsamatörerna till Tommy Ahnby och  Gullmarsfjordens plantskola. Jag hade väl en aning om att jag inte skulle komma tomhänt därifrån, men hade väl kanske inte tänkt mig handla mer än ett par växter...(vem lurar sig själv här?!)

Jag och min biodlarkompis Carine skulle möta upp bussen i Örebro klockan 7 på morgonen vilket innebar ca två timmars bilresa i arla morgonstund. När vi anlände till parkeringen vid 'svampen' i Örebro lystes den precis upp av solens strålar vilket blev väldigt mäktigt där vi stod i en i övrigt helt mörk omgivning.


Fram emot lunchtid var vi framme och det var helt underbart. Kände mig lite som Nalle Puh kan tänkas göra framför ett fält med 100 honungsburkar eller så.
Jag hade förberett mig så mycket jag hunnit genom att ladda ner sortimentlistor från nätet och bockat för en del som var intressant, men dessa låg självklart kvar i bilen i Örebro. Vi hade bara ett par timmar på oss och med tanke på det underbara utbudet av t.ex 200 olika magnolior (min favoritväxt tillsammans med blåregn!) kändes det lite jobbigt. Därtill fanns det hur mycket som helst av annat åtråvärt där och allt såg ut att vara av väldigt bra kvalitet.
Väldigt många magnolior...
Tiden, och till viss del vetskapen om bilens begränsade utrymme fick mig att stoppa vid 16 träd och buskar och tur var väl kanske det...
Det blev sju stycken magnolior som innebär att det blir en liten utbyggnad av vår magnolialund.
Dessa sorter fick jag med mig:
- Rosemarie x Dark Diva
- Big Dude x Royal Splendor
- 'Rud'
- tripetala x macrophylla
- Ned's North'n Belle
- 'Lina' (cylincrica x 'Woodsman')
- loebneri 'Wildcat'

Andra passagerare blev ett valnötsträd, sammetshortensia, skenkamelia, blomsterkornell och lite andra sköna gröna kompisar som nu ska bo hos oss.

Det är också härligt att upptäcka att man inte är ensam om att vara mer eller mindre galen. Vi var 33 stycken i bussen och det tog säkert över en timme att få in allas växter och det gick inte helt smärtfritt heller.
Lätt bekymrad busschaufför
Bussens bagageutrymmen fylldes snabbt och eftersom flera köpt rätt stora träd var det bara att knö in dem inne i bussen. Själv satt jag på vägen hem med huvudet mer eller mindre i en magnoliaskog.

Mobil magnoliaskog (utsikt från min sittplats i bussen)
Nu står plantorna stadigt nedställda med krukorna fastkilade i en armeringsmatta i väntan på att jag ska bestämma planteringsplatser för dem.

På söndag bär det iväg till England för inköpsresa, trädgårdsbesök och inspirationsinsamling. Tanken är att jag ska insupa lite (Pimms!) och idéer inför höstens planteringar här i trägården.

1 kommentar:

  1. Så underbart Lena, att shoppa loss så där! Själv vaknade jag imorse, av att jag var sur, eller om jag ska vara ärlig, riktigt arg. Jag hade drömt att jag var på en plantskola och att någon ryckte ifrån mig en kruka med en underbar ljust blå gentiana med variegerade blad. Knäppt och lite sjukt!! Apropå att shoppa.
    Ha en kul tripp till England! /pia

    SvaraRadera