onsdag 20 juli 2011

Åter från England

Vi kom hem i fredags eftermiddag efter drygt 14 dagar på vift bland trädgårdar, vackra parker och spännande butiker och antikloppisar.
Bilen var packad till bristningsgränsen med prylar och inte minst växter som av någon anledning hittat in i bilen. De sista fyra dagarna satt jag med mycket begränsat benutrymme och en stor låda i knät proppfull med växter.
 Det är det definitivt värt när man lyckas komma över så fina plantor.
Mugghållaren tjänade redan från dag ett som sticklinghållare och magiskt nog har de plantor Vippvallmo Macleaya cordata jag hade där klarat sig helt och fullt och sitter nu i ett par krukor för att växa till sig.

Resan var otroligt givande på många sätt. Halva hårddisken är nog fylld med bilder på vackra planteringar, växter och annan inspiration. Redan i går drog vi igång ett nytt litet trädgårdsprojekt jag fick idén till på resan. Två 2-4 meter djupa perennrabatter är på gång att grävas ut nedanför växthusen där storvuxna perenner, buskrosor och klematis ska få sitt hem med syrenhäcken som fond.
Här kommer ytterligare några bilder från resan:




Att rallarrosor och prästkrage kan vara så fint!

Temarabatt med varma färger på Hampton Court


Blåklockan Octopus - en av mina nya vänner
Här hemma har växtligheten formligen exploderat på två veckor. Hela kökslandet är en enda grön massa och vi äter squash i olika former var dag!

Slutligen en liten tanke om att det enkla är det vackra. Här en bild på en liten rosgren som verkligen kommer till sin rätt i en enkel glasburk. Den andra bilden visar en vas jag virkat och trätt på en smal glasburk. 
Klicka här om du vill läsa mer om hur jag gjort den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar