måndag 6 juni 2011

Pelargonistbesök från Dalarna

Wow vilken värme vi fått nu på nationaldagen. Började dagen med att gå ut och vattna i växthusen. Hoppsan - kom just på att jag satt på sprinklern till köksträdgården. Kommer snart! Måste gå och stänga av...

Ja, nu kan de inte klaga över torka mina små köksväxter.

Senare idag bär det iväg till Södertälje där jag i samband med ett STA-möte ska berätta lite mer om perlargoner och växtförökning. Trädgården vi ska vara i är jättefin med mycket spännande och annorlunda växter och fantastiskt fint utformad. Ser jag fram emot.


I lördags var det fint främmande här från Dalarna när ett gäng från pelargonsällskapet kom på besök. Det var ett glatt och trevligt gäng som kom med ett perfekt väder till en paj-lunch med fika och lite Pimms! som välkomstdrink. Huvudattraktionen var zonarticpelargonerna, men tyvärr har de flesta blommat över vid det här laget. Som tur är fanns det även lite annat spännande att visa i växthusen där bla P. endlicheranum blommar för första gången och en jättefin primärhybrid från Cliff Blackman som ännu inte har något namn.


              
För att fortsätta lite på temat från förra bloggningen med dammen så kan jag rapportera att det i fredags siktades ett salamanderpar som verkade försöka göra fler salamandrar. Jag lyckades fånga dem med mobilkameran, men tyvärr är upplösningen usel.


Som vanligt pågår en massa projekt här i trägården så här kommer några bilder från några av dem:



Här är ett växtstöd för min guldhumle som består av ett armeringsjärn som är rejält nedbankat i jorden. Sedan har jag fäst en rostig ståltrådsslinga i toppen och låtit slingorna bli större och större nedåt armeringsjärnet. Kontrasten mellan det rostiga och de härliga gyllengröna bladen är jättefin.



På bilden syns min påbörjade taklökstavla omringad av olika sorters taklök som planterats i lerkrukor. Tavlan till ramen är en gammal äppellåda vars botten mer eller mindre ruttnat sönder. Jag fäste en bit markduk under istället med hjälp av häftpistol och på ovansidan fäste jag en bit hönsnät med samma teknik. Däremellan strödde jag försiktigt sandblandad jord och lite torvbitar som jag sedan fäst lite olika sorters taklökar i. Nu väntar jag på att den ska fyllas...

Slutligen vill jag också vis upp min nya marktäckare som tog plats i en av rabatterna i lördags:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar