måndag 13 juni 2011

'Annexet' har fått tak

Det är ingen hejd på vad mycket som händer här i trädgården. Nu har det som vi själva kallar för 'Annexet', verandan på gaveln av butiken, fått ett riktigt tak så i helgen som var hade vi lite smygpremiär där med massor med nyheter och mysiga växter.

Bild från annexet under inflyttning
Plantskolan är nu proppfull med nyheter där det senaste är en stort urval med Clematis vi beställt från Estland och som jag idag var och hämtade på Herrvik. Det var kanonfina plantor och risken finns att en eller annan tar plats här i trädgården i morgon...

När jag ändå var på Herrviks gård passade jag på att glutta in i Kerstins garnbod med de underbara ullgarnerna hennes får hjälper till att producera. Inte helt otippat kom jag hem med ett underbart flerfärgat garn i olika nyanser av lila/lingon-och-mjölk som nu blir sommarens handarbete som planeras bli en sjal med hålmönster jag önskat mig en längre tid. Rapport kommer med resutlatet i sinom tid.
Gillar du garn? Åk dit!

För en vecka sedan var jag på säsongsavslutning för den lokala STA-klubben i en vacker trädgård inne i Södertälje. Där fanns många trevliga och inspirerande tips för den trädgårdsintresserade. Ett av det fyndigaste tycker jag var detta växtstöd som var format som ett spindelnät som jag har lite planer på att ta efter. Rolig och smart lösning tycker jag.


Mitt dåliga samvete för att jag varit så sen med att sätta igång filtret i vår damm lättades i veckan då jag fick hjälp av Torbjörn att sätta i filtren som jag dröjt så länge med att tvätta. Det tar evigheter när de stelnat med en massa fisk-gucka och legat hela vintern. Man kramar och knådar de stackars filtren och det formligen forsar ut en massa slam och slem hur länge som helst innan vattnet börjar klarna en aning. En förklaring och min usla ursäkt till varför det dröjt, men nu är det klart, tack och lov och vattenfallet porlar som skön musik här i trädgården igen.



Innan vi satte i filtrena var Torbjörn så ambitiös att han beslöt sig för att rensa botten av filterlådan från allt slam som låg där. Vi samlade allt i en stor plasthink för att blanda ut det och använda som näring här i trädgården eftersom det innehåller ruskigt mycket godsaker för växterna.
Ett bra tips är att fylla vattenkannan med vatten från dammen när man vattnar och sedan fylla på med nytt vatten i dammen. Dammvattnet är näringsrikt och dammen behöver påfyllning av fräscht vatten då och då. Många flugor på smällen!



Blomningen i trägården är fantastiskt nu och har varit det sedan över en månad tillbaka. Det verkar som att naturen vill kompensera den hemska vintern genom att köra allt på en gång - fantastiskt så länge det varar. Det är tredje sommaren vi bor här och det som planterades första året har verkligen etablerats sig och ser väldigt fint ut. Vid husväggen på sjösidan står en azalea som fanns här innan vi flyttade in, men jag tror inte den tidigare har blommat så vackert som i år. Idag när jag gick förbi den kände jag en härlig doft och luktade mig fram till just denna buske. Hade ingen aning om att de kan dofta, men den var en ren njutning att stå där och sniffa. Det är gudomligt vad mycket doftgott det är nu. Pioner, kaprifol, rosor - mums!



Till min glädje har rosenrobinian jag planterade sent förra året både överlevt vintern och nu börjat blomma. Den är gränsfall här hos mig här i zon 2 så jag är mer än nöjd. Är den inte vacker?
Min stora Robinia Robinia pseudoacacia (falsk akacia) som jag planterade för tre år sedan har ännu inte blommat än trots att den börjar bli rätt stor. Men den som väntar på något gott...
Rosenrobinia

Till sist lite kuriosa från helgens hundpromenad där jag fick syn på ett par träd som tydligt fällts av bävrar. Har inte sett någon bäver själv här än, men det var trots allt lite kul att se de klassiska bitmärkena...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar