onsdag 12 juni 2013

Lägg ägg!

Stannade till utanför växthuset då jag till höger om stigen såg en vinbergssnäcka som var delvis nerskruvad ut i jorden. Tänkte att det var vår 'lilla' valp som varit framme och tryckt ner den, men när jag visade Torbjörn sa han den grävt ner sig för att lägga ägg. Jag har aldrig sett detta tidigare och kunde inte med att avbryta evenemanget, trots att sniglar och snäckor inte står med på min top-tio-lista över favoritdjur i trädgården.



Vandrade vidare till plantskolan och ser två snäckor till nerskruvade i två krukor. Verkar vara perfekt äggläggardag idag tydligen!
Men nu börjar jag bli nyfiken och ber Torbjörn lyfta en av dem och blir väldigt imponerad. Den har lyckats gräva en djup gång ner i jorden på 6-8 centimeter och djupt därnere kan man skönja äggen som är bra mycket större än jag trodde.


 Ser ut som riktiga pärlor. Naturen är fantastisk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar