torsdag 16 maj 2013

Nej, det får inte bli så himla varmt nu...

Visst njuter jag av värmen, men i takt med att kvicksilvret (eller vad det är nuförtiden) stiger i termometern förkortas också livslängden på alla tulpaner som nu börjat slå ut. Jodå, det är många sorter som ännu håller inne med blomman, men säkert över hälften av de vi satte i höstas har slagit ut och resten räknar jag med visar färg inom en vecka.

I örtagården har tulpanerna i rundeln med tårtbitarna börjat slå ut och kantrabatterna blir bara häftigare för var dag.



Nu har även tulpanerna i rabatten längs köksträdgården slagit ut och det blev väldigt fint även om denna gula färg inte är min favoritfärg på tulpaner.


Längst ut blommar olika sorters narcisser och fyller upp fint nertill.


Ge inte upp!

Jag hör från flera håll att det varit problem med övervintringen av många känsliga växter och det verkar som om många rosor strukit med. 
För ett par år sedan då vintern var väldigt sträng var jag helt övertygad om att de enda två rosor vi hade här var stendöda och började planera för ersättningsväxter. Men då fick jag lära mig att inte ha för bråttom. Plötsligt en dag sköt de skott och har blommat fint ett par år sedan dess. 
Jag fick då rådet att vänta med saxen på allt som man var tveksam om det överlevt till midsommar och det är klokt. Min junimagnolia såg i vart fall halvdöd ut förra våren, men jag väntade ut den och den gren jag var säker på var utom räddning sköt plötsligt skott. Så, mitt råd är att avvakta med att skära ner eller gräva bort för tidigt.
Senast idag såg jag ett skott på en av rosorna i pergolan jag sneglat lite skeptiskt på några dagar.


OK utsikt

Måste bara visa en bild på utsikten från mitt skrivbord. Inte helt fel, eller hur? En liten tröst för den som möjligen blir avundsjuk är att jag tyvärr tvingas sitta just vid skrivbordet ganska många timmar var dag och inte befinna mig därute:-(



Det grönskar

Hela trädgården har verkligen gått igång denna vecka med körsbärsblom och allt.


Men allra allra finast just nu är denna som väntar på mig när jag går ut i trädgården:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar