tisdag 9 juli 2013

Rotlöss/Ullöss i rabatten

Vi håller på att gräva och flytta om lite i rabatterna. En 'temporär' rabatt ska nu ersättas av en mer permanent sådan och då ogräset fått bra fäste bland de stackars perenner som planterats där var ju rensning steg ett i projektet.
Det är stenhårt i marken just nu pga torkan så vi tog till lite otraditionella metoder. Vi lyfte helt enkelt upp rabatten till bekväm arbetshöjd och rensade den där:-)


Nåväl, gången ska breddas så rabatten kommer därmed att flyttas en bit så det handlade egentligen om att plocka ur perennerna ur ogrässamlingarna. Fantastiskt bekvämt jämfört med att ligga på knä i gassande sol.

Spike vill som vanligt vara i centrum och hjälper gärna till med grävandet:-)


När jag står där och sprätter ogräs från de torra jordhögarna ser jag på flera ställen något som är väldigt likt rotlöss (läs mer om rotlöss här). Det är inte så mycket bland rötterna utan runt växternas stjälkar, i jordytan och aningens djupare än så. Jag har sett sådant tidigare i rabatten, men tänkt att det är någon typ av nedbrytningsprocess som pågår, men då jag nu står där med rabatten i praktiskt ståhöjd spanar jag lite mer noga och ser snart några vita kryp ta sig fram därinne bland stjälkar och blad. Vita kryp misstänkt lika rotlöss, dock aningen större.
Jag har under många år fajtats med rotlöss i växthuset, men är vad jag vet fri från denna hemska ohyra sedan några år. Men tanken slår mig att de j-la rotlössen på något viss hittat ut i trädgården, överlevt vintern och nu börjar attackera växterna i trädgården. Nja, det såg inte så allvarligt ut och växterna verkade må bra. Fick bara ett anfall av panik efter gångna års fighter.
Försökte hitta information på Internet om ullöss/rotlöss i rabatten både på svenska och engelskspråkiga sidor, men kunde inte hitta något så jag tog några bilder och kollade med Maj-Lis Pettersson (Odla med P1).



Hon bekräftade att det var en sorts ullöss som ju finns flera varianter av varav några alltså bor i rabatter. En del av del lever längre ner i jorden, andra högre upp liksom de jag träffade på. I stort sett helt ofarliga för växterna, men vill man få bort dem gäller medel med bekämpningsklass 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar