söndag 21 april 2013

Lite vårpyssel

Än är det för fuktigt här i trädgården för att börja kratta och rensa ur rabatterna så jag nöjer mig med att gå dunt och spana efter vilka vårblommor som har börjat visa sig och på bara några dagar är det en hel del. Krokusarna har blommat några dagar, de små botaniska tulpanerna de tidiga irisarna har slagit ut sedan i går. Nu går det verkligen fort.


I går konstaterade jag till min glädje att de flesta fiskarna i vår damm verkar ha klarat sig. De stora koifiskarna syntes nere i bottenhålan och flera av de mindre hade sökt sig till det grunda där vattnet säkert blivit lite uppvärmt av solen.


Jag såg också några stackare som verkar ha gått åt senaste dygnet, men det är inte mycket man kan göra åt det tyvärr.
När jag klev runt längs dammen hittade jag en fröställning på en av buskpionerna som sträcker sig ut över dammen. I den satt en massa fröer kvar så jag knipsade av den och räddade den in i växthuset där jag planerar att så dem. Jag har haft sådan himla tur med de pioner jag sådde i slutet av september där redan två av dem grott. Jag har hört att det kan ta upp till ett par år innan de gror och att de behöver kyla en period, men här gick det fort. Ytterligare ett argument för att våga prova. Allt att vinna, men funkar det inte har man i vart fall lärt sig något.



Passade på att vattna lite när jag var uppe i växthuset. Det torkar snabbt nu när solen ligger på och värmer på dagarna. I en av krukorna hittade jag en snyltgäst som tydligen övervintrat i växthuset. Han fick respass med en gång. 


För ett par veckor sedan fick jag hem de efterlängtade hönorna från Kristinas Trådspira. Jag var helt säker på att det skulle vara för hårt i backen för att sticka ner dem på plats i trädgården, men när jag provade fanns det inget motstånd alls så nu står de tillsammans på väg upp till växthusen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar