fredag 3 december 2010

Flingorna dalar utanför

Tittar upp från dagtorn och ser hur stora flingor börjat singla ner där ute. Det är vackert, går inte att säga annat. Så länge det inte blåser och helst inte kryper under -10 känns det som man bor i ett fantasilandskap, särskilt när solen silar mellan träden och lyser på rimfrosten.

Nackdelarna för en växtälskare är uppenbara; oron för elavbrott och därmed katastrof i växthuset är en jättejobbig! Det har redan varit under nollan, men tack vare att jag är så snål med vattningen var ingen skada skedd. Nu i veckan har jag stärkt upp med ytterligare en värmefläkt, men för att inte riskera överbelastning på växthusets säkring har jag dragit en skarvsladd från garaget. En lite garanti OM någon säkring skulle gå, men ingen hjälp om det blir elavbrott tyvärr.
För att slippa bylta på mig och gå ut och kolla att fläktarna är igång har jag även i år satt ut en lampa som lyser dygnet om som sitter på samma säkring som huvudfläkten. Då kan jag enkelt se att allt är lugnt, bara lampan lyser.

Det har varit lite för kallt för att ha julrosorna ute, men i växhuset trivs de jättebra och kommer hålla sig länge.

Vi har nya inneboende. När jag kom hem från hundpromenaden såg jag i ögonvrån en liten dunboll som tog tre snabba skutt och hoppade in i en glugg i grunden. Där har de det säkert jättemysigt. Det är egentligen hemska varelser som gräver upp och knaprar på rötterna och käkar lökväxter som vore det på ackord när våren kommer. Men vad göra? De bor ju också här...
I helgen är det dags för julmarknad på Torekällberget igen. Då bullar vi upp med nya fina kransar.


 

1 kommentar:

  1. How nice to have a Christmas Rose out - and I love your Christmas Candles in the window. Very festive.

    SvaraRadera